chess, game, strategy-775346.jpg

Șahul și aptitudinile

Cercetări privind valenţele educative ale jocului de șah.

Studiul „Şah şi aptitudini”, condus de dr. Albert Frank şi realizat pe parcursul anului şcolar 1973 – 1974 în Zair a avut drept grup ţintă 92 de elevi cu vârste între 16-18 ani.

chess, chessboard, board game-3960184.jpg

Dr. Frank şi-a propus să afle dacă abilitatea de a învăţa şah este rezultatul

a) aptitudinii spațiale

b) vitezei percepţiei

c) raționamentului

d) creativităţii

e) inteligenței generale

De asemenea, acesta a vizat măsura în care învăţarea şahului poate influenţa dezvoltarea abilităţilor în cazul celor cinci tipuri enumerate mai sus. În urma acestui studiu, s-a constatat că există o corelaţie semnificativă între abilitatea de a juca bine şah şi abilităţile spaţiale, numerice, administrativ-direcţionale. În jocul de şah, o persoană utilizează toate aceste tipuri de abilităţi.

Rezultatele studiului au pus în evidenţă faptul că învăţarea şahului, chiar la vârsta adolescenţei, întăreste atât abilitătile numerice, cât şi pe cele verbale – fapt identificat la majoritatea elevilor (nu doar la cei de succes) care au urmat un curs săptămânal de 2 ore, timp de un an.

Sursa: ŞAHUL ÎN EDUCAŢIE – Sinteză de cercetare, INSTITUTUL DE ȘTIINŢE ALE EDUCAŢIEI,

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *